Financiranje regresa za leto 2021 po devetem interventnem zakonu

Deveti interventni zakon prinaša dolgo pričakovani ukrep financiranja regresa za letni dopust za leto 2021, vendar le za določene dejavnosti. Upravičeni delodajalci bodo prejeli 1.024 EUR za vsakega delavca, ki je pri njih zaposlen na dan uveljavitve zakona. Lahko pa tudi manj, če je delavec upravičen le do sorazmernega dela regresa. Mora pa delodajalec izpolnjevati pogoj več kot 20-odstotnega upada prihodkov.

mag. Nina Scortegagna Kavčnik
Datum objave: 14. 07. 2021 / DAVŠČINE

Zakon o interventnih ukrepih za pomoč gospodarstvu in turizmu pri omilitvi posledic epidemije COVID-191 (ZIUPGT) prinaša ukrep financiranja regresa za letni dopust za leto 2021 (odslej regres). A delodajalci morajo izpolnjevati številne pogoje.

Upravičeni delodajalci

Upravičenec do pomoči za financiranje regresa je pravna ali fizična oseba, ki je bila vpisana v Poslovni register Slovenije do 31. maja 2021 in na dan uveljavitve ZIUPGT kot glavno dejavnost ali kot dopolnilno dejavnost na kmetiji po Uredbi o standardni klasifikaciji dejavnosti2 opravlja eno od teh dejavnosti (27/1 ZIUPGT):

  • 11.050 – Proizvodnja piva (mali proizvajalec piva skladno s 77. členom Zakona o trošarinah3),
  • 49.392 – Obratovanje žičnic,
  • 55 – Gostinske nastanitvene dejavnosti (vse poddejavnosti pod oznako 55),
  • 56 – Dejavnost strežbe jedi in pijač (vse poddejavnosti pod oznako 56)
  • 59.140 – Kinematografska dejavnost,
  • 77.110 – Dajanje lahkih motornih vozil v najem in zakup,
  • 77.210 – Dajanje športne opreme v najem in zakup,
  • 77.340 – Dajanje vodnih plovil v najem in zakup,
  • 79.110 – Dejavnost potovalnih agencij,
  • 79.120 – Dejavnost organizatorjev potovanj,
  • 79.900 – Rezervacije in druge s potovanji povezane dejavnosti,
  • 82.300 – Organiziranje razstav, sejmov, srečanj,
  • 85.510 – Izobraževanje, izpopolnjevanje in usposabljanje na področju športa in rekreacije,
  • 85.520 – Izobraževanje, usposabljanje in izpopolnjevanje na področju kulture in umetnosti,
  • 86.220 – Specialistična zunajbolnišnična zdravstvena dejavnost (v sklopu slovenskih naravnih zdravilišč),
  • 90.010 – Umetniško uprizarjanje,
  • 90.020 – Spremljajoče dejavnosti za umetniško uprizarjanje,
  • 90.040 – Obratovanje objektov za kulturne prireditve,
  • 91.020 – Dejavnost muzejev,
  • 91.040 – Dejavnost botaničnih in živalskih vrtov, varstvo naravnih vrednot,
  • 92.001 – Dejavnost igralnic,
  • 93.110 – Obratovanje športnih objektov,
  • 93.120 – Dejavnosti športnih klubov,
  • 93.130 – Obratovanje fitnes objektov,
  • 93.190 – Druge športne dejavnosti,
  • 93.210 – Dejavnost zabaviščnih parkov,
  • 93.292 – Dejavnost smučarskih centrov in
  • 93.299 – Druge nerazvrščene dejavnosti za prosti čas.

Upravičenec mora izpolnjevati še nekaj pogojev. Prvi je, da dejavnosti zaradi posledic epidemije ne more opravljati ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu. Ta pogoj je izpolnjen, če bodo njegovi prihodki v letu 2021 zaradi posledic epidemije upadli za več kot 20 % glede na leto 2019 oziroma 2020. Če ni posloval v celotnem letu 2019, 2020 oziroma 2021, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki leta 2021 zmanjšali za več kot 20 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019, 2020 oziroma 2021. Če v letu 2019 in 2020 ni posloval, je do pomoči upravičen tudi tisti upravičenec, ki se mu bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2021 zmanjšali za več kot 20 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2021 do 31. maja 2021. Če pogoj glede upada prihodkov ni dosežen, mora upravičenec vrniti celotno pomoč v skladu s 30. členom ZIUPGT. Pri izračunu upada prihodkov od prodaje se lahko upoštevajo prihodki od prodaje glede na povprečno število zaposlenih ali prihodki od prodaje glede na vrednost osnovnih sredstev, brez zemljišč, če je tak način upoštevanja prihodkov od prodaje za upravičenca ugodnejši (27/3 ZIUPGT). Za upravičenca, ki ugotavlja prihodke po pravilih računovodenja, so prihodki od prodaje čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih računovodenja (27/7 ZIUPGT). Več o načinu izračuna upada prihodkov lahko preberete v sestavku Izračun upada prihodkov po merilih sorazmernosti v digitalni reviji IKS.4

Drugi pogoj je, da ima vsaj enega zaposlenega, ki je na dan uveljavitve ZIUPGT v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje vključen na podlagi 14. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju5 (ZPIZ-2).

Tretji pogoj pa je, da na dan 31. decembra 2019 ni podjetje v težavah. To so subjekti, ki so opredeljeni v 2/-/18 Uredbe 651/20146. Več o tem lahko preberete v sestavku Vračilo presežne državne pomoči v reviji IKS 12/20.

Upravičenec ni, kdor je neposredni ali posredni uporabnik proračuna Republike Slovenije oziroma proračuna občine, katerega delež prihodkov iz javnih virov ali iz odstopljenih javnih virov je bil v letu 2020 večji od 70 % (27/2 ZIUPGT).

Velikost financiranja

Pomoč za financiranje regresa znaša 1.024 EUR na zaposlenega (27/5 ZIUPGT).

ZGLED 1 : Po kolektivni pogodbi dejavnosti mora delodajalec izplačati večji regres

Delodajalca zavezuje Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije*. Delodajalci v tej panogi morajo delavcem izplačati regres v velikosti 1.150 EUR.

Ali bo država delodajalcu zaradi obveze po izplačilu regresa, ki je večji od minimalnega (1.024,24 EUR), povrnila 1.150 EUR?

Ne. Delodajalec, ki ga zavezuje Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije, mora delavcem izplačati regres vsaj v velikosti 1.150 EUR (67/3). To, da bo država delodajalcu povrnila le 1.024 EUR, ne vpliva na velikost delovnopravne pravice delavca. Ne glede na to, da mora delodajalec delavcu izplačati večji regres, kot znaša minimum po Zakonu o delovnih razmerjih** (ZDR-1) oziroma kot znaša državno financiranje, bo dobil povrnjenih le 1.024 EUR.

* UL RS 56/18 … 93/20.

** UL RS 21/13 … 203/20 – ZIUPOPDVE.

Velikost financiranja se določi v sorazmernem delu, če ima zaposleni skladno z ZDR-1 pravico do sorazmernega dela regresa. Pomoč za financiranje regresa se določi glede na število zaposlenih, vključenih v zavarovanje na podlagi 14. člena ZPIZ-2 na dan uveljavitve ZIUPGT (27/5 ZIUPGT). Več o načinu izračuna sorazmernega dela regresa lahko preberete v sestavku Kako delavcu odmeriti letni dopust v reviji IKS 4/19.

Delodajalec mora pomoč za financiranje regresa nameniti za izplačilo regresa za delavce, kot jim pripada skladno z ZDR-1. Če jim ga ne izplača v roku, določenem v 131. členu ZDR-1, mora prejeto pomoč vrniti (27/6 ZIUPGT). Po 131. členu ZDR-1 mora delodajalec delavcu izplačati regres najkasneje do 1. julija tekočega koledarskega leta. S kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti se lahko v primeru delodajalčeve nelikvidnosti določi kasnejši rok izplačila regresa, vendar najkasneje do 1. novembra tekočega koledarskega leta (rok za predložitev vloge za financiranje regresa Fursu je 30. september 2021). To pomeni, da lahko delodajalec regres izplača do 1. novembra le, če sta za to izpolnjena dva pogoja. Prvi je, da ga zavezuje kolektivna pogodba dejavnosti, ki določa možnost kasnejšega izplačila, drugi pa je, da je nelikviden. Zveza RFR opozarja, da do financiranja regresa morda ne bo upravičen delodajalec, ki je delavcem regres izplačal po 1. juliju 2021 in za to ni izpolnjeval pogojev.

ZGLED 2 : Delodajalec je regres izplačal po 1. juliju 2021, vendar za to ni izpolnjeval pogojev

Delodajalec je nelikviden, ne zavezuje pa ga nobena kolektivna pogodba dejavnosti. Regres je delavcem izplačal 12. julija 2021.

Ali bo delodajalec upravičen do financiranja regresa?

ZIUPGT določa, da če delodajalec delavcem regresa ne izplača v roku, določenem v 131. členu ZDR-1, mora prejeto pomoč vrniti (27/6 ZIUPGT). Po 131. členu ZDR-1 mora delodajalec delavcu izplačati regres najkasneje do 1. julija tekočega koledarskega leta. S kolektivno pogodbo na ravni dejavnosti se lahko v primeru delodajalčeve nelikvidnosti določi kasnejši rok izplačila regresa, vendar najkasneje do 1. novembra tekočega koledarskega leta. To pomeni, da lahko delodajalec regres izplača do 1. novembra le, če sta za to izpolnjena dva pogoja. Prvi je, da ga zavezuje kolektivna pogodba dejavnosti, ki določa možnost kasnejšega izplačila, drugi pa, da je nelikviden. To pomeni, da delodajalec, ki ga ne zavezuje nobena kolektivna pogodba, kljub nelikvidnosti regresa ne sme izplačati po 1. juliju.

ZGLED 3: Izplačilo regresa po 30. septembru 2021

Delodajalca zavezuje Kolektivna pogodba dejavnosti gostinstva in turizma Slovenije*. Ker je nelikviden, lahko regres delavcem izplača najkasneje do 1. novembra 2021. Skrajni rok za predložitev vloge za financiranje regresa Fursu je 30. september 2021.

Ali bo delodajalec upravičen do financiranja regresa, če ga bo delavcem izplačal oktobra 2021?

Ne. Delodajalec lahko regres izplača do 1. novembra le, če sta za to izpolnjena dva pogoja. Prvi je, da ga zavezuje kolektivna pogodba dejavnosti, ki določa možnost kasnejšega izplačila, drugi pa, da je nelikviden. Ne glede na to, da delodajalec izpolnjuje oba pogoja, bo moral regres delavcem izplačati najkasneje do 30. septembra 2021, sicer do financiranja ne bo upravičen. Upravičena velikost pomoči za financiranje regresa se namreč ugotavlja na podlagi predloženih obračunov davčnega odtegljaja, na katerih delodajalec prikaže izplačilo regresa, podatkov o zaposlenih ali drugih dokazil (27/8 ZIUPGT).

* UL RS 56/18 … 93/20.

Upravičena velikost pomoči za financiranje regresa se ugotavlja na podlagi predloženih obračunov davčnega odtegljaja (obrazcev REK), na katerih delodajalec prikaže izplačilo regresa, podatkov o zaposlenih ali drugih dokazil (27/8 ZIUPGT).

Velikost pomoči v upravičenem obdobju ne sme presegati največje pomoči skladno s točko 3.1 začasnega okvira7. Ukrep financiranja regresa se lahko začne izvajati, ko ga odobri Evropska komisija.

Predložitev vloge

Za izplačilo pomoči za financiranje regresa upravičenec Fursu med 1. in 30. septembrom 2021 prek eDavkov predloži izjavo, da je upravičenec po 27/1 ZIUPGT in da so mu prihodki od prodaje upadli za več kot 20 % (28/1 ZIUPGT). Furs bo pomoč izplačal do 20. oktobra 2021 (28/2 ZIUPGT).

Okoliščine za vračilo pomoči

Delodajalec, ki je uveljavil pomoč za financiranje regresa in naknadno ugotovi, da je zahteval prevelik znesek pomoči, mora o tem obvestiti Furs najpozneje do 31. decembra 2021 (30/1 ZIUPGT). Če pa bo naknadno ugotovil, da ni izpolnjeval pogojev, ga mora o tem obvestiti najpozneje do roka za predložitev obračuna davka od dohodkov pravnih oseb za leto 2021 oziroma za obdobje, ki vključuje podatke za obdobje drugega polletja 2021, oziroma do roka za predložitev obračuna davka od dohodkov iz dejavnosti za leto 2021 oziroma do roka za predložitev končnega obračuna po prenehanju subjekta (30/2 ZIUPGT). V nasprotnem primeru je to prekršek, za katerega je predpisana globa (48. člen ZIUPGT). Okoliščina za vračilo prejete državne pomoči je tudi neizplačilo regresa do 1. julija oziroma 1. novembra 2021 (27/6 ZIUPGT).

Znesek prejete pomoči mora vrniti v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku roka za plačilo se mu do plačila obračunavajo zakonske zamudne obresti po Zakonu o predpisani obrestni meri zamudnih obresti8. Če obveznost iz naslova vračila prejete pomoči ni plačana v roku, predpisanem s tem zakonom, se prisilno izterja. Izvršbo opravi Furs po določbah zakona, ki ureja davčni postopek.

OPOMBE

  1. UL RS 112/21.
  2. UL RS 69/07 in 17/08.
  3. UL RS 47/16 in 92/21.
  4. https://www.revijaiks.si/2020/COVID-19/Davscine/clanek/5820595/izracun-upada-prihodkov-po-merilih-sorazmernosti.
  5. UL RS 96/12 … 51/21.
  6. Uredba Komisije (EU) št. 651/2014 z dne 17. junija 2014 o razglasitvi nekaterih vrst pomoči za združljive z notranjim trgom pri uporabi členov 107 in 108 Pogodbe (UL EU L št. 187 z dne 26. junija 2014, s spremembami in dopolnitvami).
  7. Začasni okvir za ukrepe državne pomoči v podporo gospodarstvu ob izbruhu COVID-19 (https://www.gov.si/teme/pravila-na-podrocju-drzavnih-pomoci).
  8. UL RS 11/07-UPB1.

Berete arhivski sestavek revije IKS. Dejstva, navedena v njem, so se morda spremenila, zato jih je treba preveriti.



Prebrskajte tudi po ostalih številkah revije IKS