Delo s skrajšanim delovnim časom in čakanje na delo po tretjem interventnem zakonu

Z 31. majem je začel veljati Zakon o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic epidemije COVID-19, ki na delovnopravnem področju prinaša dva ukrepa. Delodajalec lahko delavcem, ki delajo s polnim delovnim časom, najdlje do 31. decembra odredi delo s skrajšanim delovnim časom. Če zanje nima dela, pa jim lahko še za junij odredi čakanje na delo.

mag. Nina Scortegagna Kavčnik
Datum objave: 01. 06. 2020 / Datum posodobitve: 10. 06. 2020 / DAVŠČINE

Zakon o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic epidemije COVID-191 (ZIUOOPE) prinaša za delodajalce dva pomembna delovnopravna ukrepa. Delno subvencioniranje skrajšanja polnega delovnega časa in čakanje na delo.

Delo s skrajšanim delovnim časom

Zakon o delovnih razmerjih2 (ZDR-1) ureja dve obliki delovnega razmerja s krajšim delovnim časom, do katerega lahko pride po volji pogodbenih strank in v posebnih primerih (v skladu s predpisi o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, predpisi o zdravstvenem zavarovanju in predpisi o starševskem varstvu).

Delovno razmerje s krajšim delovnim časom po volji strank je klasična zaposlitev s krajšim delovnim časom, do katere pride na podlagi soglasja volje delavca in delodajalca. Gre za primere, ko delodajalec izkazuje potrebo po delu s krajšim delovnim časom, delavec pa takšno zaposlitev sprejme, bodisi ker ne dobi zaposlitve za polni delovni čas bodisi ker mu delovno razmerje s krajšim delovnim časom bolj ustreza.

Pri drugi obliki delovnega razmerja s krajšim delovnim časom pa gre za primere, ko posebni zakoni urejajo pravico delavca, da dela s krajšim delovnim časom zaradi invalidnosti, zdravstvenih razlogov ali starševstva. Obema oblikama pa je skupno, da mora delodajalec z delavcem, če bo ta začel delati s krajšim delovnim časom, skleniti novo pogodbo o zaposlitvi. Izjemoma lahko skleneta dodatek k pogodbi o zaposlitvi pri delu s krajšim delovnim časom zaradi starševstva.

Več o tem lahko preberete v sestavku Pogodba o zaposlitvi s krajšim delovnim časom – 1. del v reviji IKS 6/18 in Pogodba o zaposlitvi s krajšim delovnim časom – 2. del v reviji IKS 7/18.

ZIUOOPE z namenom ohranitve delovnih mest zaradi posledic epidemije in preprečitve odpuščanja delavcev iz poslovnega razloga ureja možnost enostranske odreditve dela s skrajšanim delovnim časom. Gre za nov interventni institut, ki ga trenutno veljavna delovnopravna zakonodaja ne pozna.

Odredba

Delodajalec mora delavcu odrediti delo s skrajšanim delovnim časom s pisno odredbo. V njej mora določiti (14/4 ZIUOOPE)

  • obseg skrajšanega delovnega časa,
  • čas trajanja dela s skrajšanim delovnim časom,
  • razporeditev in način razporeditve delovnega časa,
  • čas trajanja odmora med delom,
  • velikost povračila stroškov v povezavi z delom,
  • možnost in način poziva delavcu, da delo znova opravlja s polnim delovnim časom in
  • velikost nadomestila plače.

Pred sprejetjem odločitve o odreditvi dela s skrajšanim delovnim časom se mora delodajalec o obsegu dela s skrajšanim delovnim časom, številu zaposlenih, ki jim bo takšno delo odrejeno, in trajanju odreditve posvetovati s sindikati ali svetom delavcev pri delodajalcu. Pridobiti mora pisno mnenje. Če pri delodajalcu ni sindikata niti sveta delavcev, mora delodajalec pred sprejetjem odločitve obvestiti delavce na način, ki je pri delodajalcu običajen. Če se spremenijo okoliščine odreditve, zlasti obseg dela s skrajšanim delovnim časom, število zaposlenih, ki jim bo takšno delo odrejeno, in trajanje odreditve, ki so bile podlaga za sprejetje odločitve, je treba opraviti novo posvetovanje (12/4 in 12/5 ZIUOOPE).

PRILOGA 1 : Odredba o delu s skrajšanim delovnim časom

Na podlagi 14. člena Zakona o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic epidemije COVID-19 (ZIUOOPE; UL RS 80/20) direktor podjetja …………………… izdajam

ODREDBO O
DELU S SKRAJŠANIM DELOVNIM ČASOM

Delavcu/-ki ......................................................... zaradi ………………………………….. (opišite poslovni razlog) od ................. do ......................... (lahko omejite datumsko ali pa napišete do preklica, najdlje pa do 31. 12. 2020) odrejam delo s skrajšanim delovnim časom v obsegu ………………………. ur na teden (delavec mora delati vsaj 20 ur/teden).

1. MOŽNOST: Delo boste opravljali v enakomerni razporeditvi delovnega časa od ………. do …………….. (na primer od ponedeljka do petka) po ………. ur na dan (lahko napišete tudi od kdaj do kdaj).

ali

2. MOŽNOST: Delo boste opravljali v neenakomerni razporeditvi delovnega časa v skladu s službeno razdelitvijo.

(Izberite 1. ali 2. možnost)

Delavec, ki dela s krajšim delovnim časom, vendar najmanj štiri ure na dan, ima pravico do odmora med delovnim časom v sorazmerju s časom, ko opravlja delo.

Delodajalec mora delavcu zagotoviti povračilo stroškov za prehrano med delom, za prevoz na delo in z njega ter povračilo stroškov, ki jih ima pri opravljanju določenih del in nalog na službenem potovanju.

Delavec mora biti v času čakanja na delo doma delodajalcu dosegljiv na mobilnem telefonu številka ……….. (lahko določite tudi drug način, na primer elektronska pošta in podobno).

Delavec je dolžan na poziv delodajalca začeti opravljati delo s polnim delovnim časom. To je lahko tudi naslednji dan po pozivu delodajalca. Če se delavec na poziv delodajalca ne odzove, to predstavlja hujšo kršitev delovnih obveznosti.

V času odrejenega čakanja na delo, to je v delu do polnega delovnega časa, ima delavec pravico do nadomestila plače v skladu z 2. odstavkom 138. člena ZDR-1 v velikosti 80 % osnove, ki se določi v skladu s 7. odstavkom 137. člena ZDR-1.

 

Kraj in datum: ______________________

Direktor:________________

Odredbo prejel/-a dne: ___________________

Podpis delavca/-ke: __________________________

Trajanje ukrepa

Delodajalci bodo ta ukrep lahko uporabljali od 1. junija do 31. decembra 2020. Ukrep dela s skrajšanim delovnim časom je združljiv tudi s čakanjem na delo po ZIUOOPE. To pomeni, da se bodo lahko delodajalci odločili, da bodo nekaterim delavcem odredili delo s skrajšanim delovnim časom, drugim pa čakanje na delo. Glede na to, da je čakanje na delo po ZIUOOPE mogoče le v juniju, obstaja možnost združljivosti le v tem mesecu.

ZGLED 1 : Delo s skrajšanim delovnim časom in čakanje na delo sta združljiva

Delodajalčeva glavna dejavnost je 55.100 – Dejavnost hotelov in drugih podobnih nastanitvenih obratov. Nekaj dela ima, zato bi rad nekaterim delavcem odredil delo s skrajšanim delovnim časom, drugim pa čakanje na delo.

Ali to lahko naredi?

Da. Ukrepa sta združljiva. Delodajalec se lahko odloči, da bo nekaterim delavcem odredil delo s skrajšanim delovnim časom, drugim pa čakanje na delo. Od julija, ko bo ukrep čakanja na delo po ZIUOOPE prenehal veljati, pa bo delodajalec lahko delavcem, za katere ne bo imel dela, odredil čakanje na delo po 138. členu ZDR-1. V tem primeru bo delavcu pripadalo nadomestilo plače v velikosti 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1. To nadomestilo plače ter vsi davki in prispevki pa bodo v celoti strošek delodajalca.

Skrajšanje delovnega časa

Delodajalec lahko delo s skrajšanim delovnim časom odredi le delavcem, ki so pri njem zaposleni za polni delovni čas. Najkrajši delovni čas, s katerim lahko delavci delajo od 1. junija do 31. decembra, je 20 ur na teden, najdaljši pa 35 ur na teden.

ZGLED 2: Maksimalno in minimalno skrajšanje delovnega časa

Delodajalec ima zaposlene le delavce, ki delajo s polnim delovnim časom 40 ur na teden. Nekaterim bi skrajšal delovni čas tako, da bi delali 10 ur na teden, drugim pa, da bi delali 20 ali 30 ur na teden.

Ali to lahko naredi?

Delodajalec lahko skrajša delovni čas le tistim delavcem, ki so zaposleni s polnim delovnim časom. Polni delovni čas ne sme biti daljši od 40 ur na teden. Z zakonom ali kolektivno pogodbo pa se lahko določi kot polni delovni čas tudi krajši od 40 ur na teden, vendar ne manj kot 36 ur na teden (143. člen ZDR-1). ZIUOOPE tudi določa, da mora delodajalec delavcu zagotavljati delo vsaj za 20 ur na teden. Tako lahko delodajalec delavcem odredi delo s skrajšanim delovnim časom tako, da bodo delavci delali vsaj 20 ur na teden in ne več kot 35 ur na teden. Med 20 in 35 urami pa so možne vse različice (delavec lahko dela 21, 24 , 26, 33 ur in podobno).

Odreditev dela s skrajšanim delovnim časom ni mogoča delavcu, ki mu zaradi odpovedi pogodbe o zaposlitvi teče odpovedni rok (12/3 ZIUOOPE).

ZGLED 3: Delo s skrajšanim delovnim časom med odpovednim rokom

Delodajalec je delavcu odpovedal pogodbo o zaposlitvi iz poslovnega razloga. Ker je upad prometa velik, mu lahko v času odpovednega roka zagotavlja delo le za 20 ur na teden.

Ali delavcu lahko odredi skrajšanje delovnega časa?

Skrajšanje delovnega časa je namenjeno ohranjanju zaposlitve. Delavcu, ki mu je bila pogodba o zaposlitvi že odpovedana (ni pomembno iz katerega razloga), pa delodajalec ne sme odrediti skrajšanja delovnega časa. Lahko mu odredi, naj ne hodi na delo, vendar mu mora plačati nadomestilo plače v velikosti 100 % osnove iz 137/7 ZDR-1. Delavcu pa prav tako ne sme odrediti dela s skrajšanim delovnim časom, če je delavec dal odpoved.

Odreditev dela s skrajšanim delovnim časom prav tako ni dovoljena delavcu, ki je upravičen do dela s krajšim delovnim časom iz kakršnegakoli razloga (12. in 15. člen ZIUOOPE). ZDR-1 ureja dve obliki delovnega razmerja s krajšim delovnim časom, do katerega lahko pride po volji pogodbenih strank in v posebnih primerih (v skladu s predpisi o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, predpisi o zdravstvenem zavarovanju in predpisi o starševskem varstvu).

ZGLED 4 : Odreditev skrajšanja delovnega časa, če delavec dela s krajšim delovnim časom

Delodajalec ima zaposlenih več delavcev, od katerih nekateri delajo s polnim, nekateri pa s krajšim delovnim časom na podlagi pogodbenega dogovora.

Ali lahko skrajšanje delovnega časa odredi tudi delavcem, ki delajo s krajšim delovnim časom?

Ne. Delodajalec lahko skrajšanje delovnega časa odredi le delavcem, ki imajo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi za polni delovni čas in tudi dejansko delajo s polnim delovnim časom. Skrajšanja delovnega časa ne sme odrediti delavcem, ki imajo sklenjeno pogodbo o zaposlitvi za krajši delovni čas na podlagi pogodbene svobode. Ne sme ga odrediti niti delavcem, ki so pri njem zaposleni za polni delovni čas, vendar so upravičeni do dela s krajšim delovnim časom in prejemajo delno nadomestilo na podlagi predpisov o pokojninskem in invalidskem zavarovanju ali so upravičeni do dela s krajšim delovnim časom na podlagi predpisov o zdravstvenem zavarovanju ali starševskem varstvu.

Delodajalec lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom delavcem, ki so pri njem zaposleni za določen ali nedoločen čas.

ZGLED 5: Delavec ima pogodbo za določen čas in se mu med delom s skrajšanim delovnim časom izteče

Delodajalec ima zaposlenega delavca, s katerim je sklenil pogodbo za določen čas, ki se izteče 15. junija.

Ali mu lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom od 1. do 15. junija?

Da. Kljub pogodbi za določen čas lahko delodajalec delavcu odredi delo s skrajšanim delovnim časom. Smiselno pa je, da delodajalec odredbo omeji do dneva izteka pogodbe. Če je od odreditve dela s skrajšanim delovnim časom do izteka pogodbe kratko časovno obdobje, gledano strogo formalnopravno, ni njegov namen ohranjanje zaposlitve. Še zlasti ne, če delodajalec pogodbe ne bo podaljšal. Delodajalec lahko tudi z delavcem, ki se mu med delom s skrajšanim delovnim časom pogodba za določen čas izteče, sklene novo pogodbo za določen ali nedoločen čas in še vedno dela s skrajšanim delovnim časom. Ker se pogodba za določen čas izteče, delodajalec s tem ne krši prepovedi o odpuščanju delavcev iz poslovnega razloga v času dela s skrajšanim delovnim časom.

Delodajalec lahko delo s skrajšanim delovnim časom odredi vsem varovanim kategorijam delavcev, razen tistim, ki delajo s krajšim delovnim časom.

ZGLED 6: Odreditev dela s skrajšanim delovnim časom varovanim kategorijam delavcev

Delodajalec želi odrediti čakanje na delo delavcu, ki je varovan pred odpovedjo pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga, ker je star 58 let. Pri delodajalcu pa je zaposlen s polnim delovnim časom.

Ali mu lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom?

Delodajalec delavcu, ki je dopolnil 58 let ali mu do izpolnitve pogojev za starostno upokojitev manjka do pet let pokojninske dobe, ne sme brez njegovega pisnega soglasja odpovedati pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga, dokler delavec ne izpolni pogojev za pridobitev pravice do starostne pokojnine (114. člen ZDR-1).

Odreditev dela s skrajšanim delovnim časom je namenjena ohranjanju zaposlitve, in ne temu, da bi delodajalec delavcu odpovedal pogodbo o zaposlitvi iz poslovnega razloga. Z odredbo o delu s skrajšanim delovnim časom se ne začenja postopek odpovedi, saj ni nujno, da bo delodajalec delavcu po izteku tega ukrepa pogodbo o zaposlitvi odpovedal. Ravno nasprotno – namen odreditve dela s skrajšanim delovnim časom je preprečiti odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga. Delodajalec namreč upa, da se bo poslovna situacija izboljšala in bo za svojega delavca znova imel delo. Res je, da so delavci pred upokojitvijo varovana kategorija in jim delodajalec ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga. Kljub temu pa ni mogoče zaključiti, da zaradi tega ukrep dela s skrajšanim delovnim časom ni namenjen ohranjanju njihove zaposlitve. Glede na to, lahko delodajalec tudi varovanim kategorijam delavcev odredi delo s skrajšanim delovnim časom, če zanje trenutno nima dela.

Delo s skrajšanim delovnim časom lahko delodajalec odredi tudi delavcem, katerih delovni čas je enakomerno ali neenakomerno razporejen. Ni nujno, da ti delajo vsak delovni dan po enako število ur, ampak je možna tudi neenakomerna razporeditev njihovega delovnega časa (čeprav ni določena v pogodbi o zaposlitvi). Pomembno pa je, da ne sme presegati tedenske odreditve dela s skrajšanim delovnim časom.

ZGLED 7: Delo s skrajšanim delovnim časom in neenakomerna razporeditev delovnega časa

Delovni čas delavca je na podlagi pogodbe o zaposlitvi neenakomerno razporejen. Delodajalec je delavcu odredil delo s skrajšanim delovnim časom 24 ur na teden.

Ali lahko delavec dela le od ponedeljka do srede po osem ur na dan?

Da. Razporeditev delovnega časa delavca v času, ko bo delal s skrajšanim delovnim časom, je obvezna vsebina odredbe. Delavec lahko dela le tri dni v tednu, saj je omejitev dela s skrajšanim delovnim časom določena na tedenski ravni. Da bi se izognili zlorabam interventnega instituta, pa ni dovoljeno, da bi delavec en teden delal 10 ur, drugi teden pa 30 ur. Kar bi pomenilo, da je v povprečju delal 20 ur na teden.

Po mnenju MDDSZEM lahko delodajalec neenakomerno razporedi delo s skrajšanim delovnim časom delavcu tudi v primeru, ko ima v pogodbi o zaposlitvi določeno enakomerno razporeditev delovnega časa. To pomeni, da lahko delodajalec delavcu enostransko odredi tudi neenakomerno razporeditev delovnega časa. Je pa potrebno omejitev ur dela s skrajšanim delovnim časom upoštevati na tedenski ravni.

Kombinacije dela s skrajšanim in polnim delovnim časom

Možne so tudi različne kombinacije dela s skrajšanim in polnim delovnim časom. Kljub odreditvi dela s skrajšanim delovnim časom pa bo moral delavec na zahtevo delodajalca začeti delati s polnim delovnim časom.

ZGLED 8: Poziv delavcu na delo s polnim delovnim časom

Delodajalec bo delavcem odredil delo s skrajšanim delovnim časom 20 ur na teden za celoten čas veljavnosti ukrepa, to je do 31. decembra. Če pa bo v določenem obdobju imel več dela, želi, da bi delavci delali s polnim delovnim časom.

Jih bo delodajalec lahko pozval na delo s polnim delovnim časom?

Da. Ena izmed obveznosti delavca je, da mora na zahtevo delodajalca opravljati delo s polnim delovnim časom (14/2 ZIUOOPE). Če delavec zahteve delodajalca ne bi upošteval, se to šteje za hudo kršitev delovnih obveznosti. Delodajalec lahko delavce pozove na delo le s polnim delovnim časom, in ne tudi s krajšim skrajšanim delovnim časom. Delodajalec delavcu ne sme odrediti, da bo določeno obdobje delal več kot znaša njegov skrajšani delovni čas, na primer 30 namesto 20 ur na teden. Če želi delodajalec delavcem odrediti delo z drugačnim številom ur skrajšanega delovnega časa na teden, jim mora izdati novo odredbo. Sprememba tedenskega števila ur znotraj meseca pri posameznem delavcu ne bo mogoča.

Delodajalec bo delavcu lahko tudi že vnaprej odredil delo s skrajšanim delovnim časom le za določene dneve ali pa le za posamezen teden v tekočem mesecu.

ZGLED 9: Delavec bo le del meseca delal s skrajšanim delovnim časom

Delodajalec je delavcem odredil delo s skrajšanim delovnim časom 25 ur na teden. Že ob izdaji odredbe ve, da bo imel za delavce dela za polni delovni čas dva tedna v mesecu, za dva pa le za 25 ur na teden.

Ali jim lahko že ob izdaji odredbe odredi delo s skrajšanim delovnim časom le za dva tedna v mesecu?

Da. Če delodajalec že ob izdaji odredbe ve, katera ta dva tedna sta, naj to datumsko zapiše že v odredbi. Če pa tega ne bo določil vnaprej, bo lahko delavce pozval na delo na način, določen v odredbi, in jim povedal, od kdaj naprej morajo delati s polnim delovnim časom. V tem primeru se bo tudi mesečna subvencija, do katere bo upravičen delodajalec, preračunala na sorazmerni del.

Upravičeni delodajalci

Pravico do subvencije lahko uveljavlja delodajalec, ki

  • je pravna ali fizična oseba in je bil v poslovni register vpisan pred 13. marcem 2020 ter zaposluje delavce na podlagi pogodbe o zaposlitvi za polni delovni čas in
  • po njegovi oceni najmanj 10 % zaposlenim mesečno ne more zagotavljati najmanj 90 % dela.

Do subvencije niso upravičeni neposredni ali posredni uporabniki proračuna Republike Slovenije oziroma proračuna občine, katerega delež prihodkov iz javnih virov je bil v letu 2019 večji od 50 %.

ZGLED 10: Kdaj lahko delodajalec odredi delo s skrajšanim delovnim časom

Delodajalec ima zaposlena dva delavca. Delo s skrajšanim delovnim časom bi odredil le enemu.

Ali zadosti pogoju, da najmanj 10 % zaposlenim ne more zagotavljati dela?

Eden izmed pogojev, da lahko delodajalec delavcem odredi delo s skrajšanim delovnim časom in bo upravičen do subvencije je, da dela ne more zagotavljati najmanj 10 % delavcem. Če ima delodajalec zaposlena dva delavca, en delavec predstavlja 50 %, zato lahko le enemu ali obema odredi delo s skrajšanim delovnim časom. Če delodajalec zaposluje tri delavce, eden predstavlja dobrih 33 % (zato lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom le enemu, dvema, ali trem delavcem). Če zaposluje štiri, eden predstavlja 25 % (zato lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom le enemu, dvema, trem ali štirim delavcem). Če jih zaposluje deset, pa eden predstavlja minimalnih 10 % (zato lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom najmanj enemu ali do deset delavcem).

Drugi pogoj pa je, da delodajalec tem delavcem ne more zagotavljati dela za vsaj 90 % delovnega časa. To pomeni, da za njih nima dela za vsaj 36 ur na teden (40 × 90 %). Če ima za njih delo za 37 ur na teden, jim skrajšanja delovnega časa ne sme odrediti. Če je pri delodajalcu polni delovni čas 36 ur na teden, pa zanj predstavlja 90 % nezmožnosti zagotavljanja dela 32,4 ure na teden.

Do izvajanja tega ukrepa so upravičeni tudi delodajalci, ki jim sredstva ne bodo dodeljena ali pa za njih ne bodo niti zaprosili (23. člen ZIUOOPE). To pomeni, da lahko svojim delavcem vseeno odredijo delo s skrajšanim delovnim časom pod pogoji iz ZIUOOPE. Pri tem morajo upoštevati pravice in obveznosti, ki veljajo za ta ukrep.

ZGLED 11: Ukrep lahko koristijo vsi delodajalci

Delodajalec ima zaposlenih sto delavcev. Dela za vsaj 90 % delovnega časa ne more zagotavljati le šestim delavcem.

Ali jim lahko odredi delo s skrajšanim delovnim časom?

Da. A ker dela ne more zagotoviti le 6 % delavcem, ne bo upravičen do subvencije. Delavcem pa mora zagotoviti pravice in upoštevati pravila, kot izhajajo iz ZIUOOPE. To je pomembno predvsem pri tistih pravicah delavcev, ki so v ZIUOOPE določene bolj ugodno, kot jih določa ZDR-1.

Velikost nadomestila plače delavca

Za čas, ko delavec ne bo delal (to je čas, za katerega mu je bil delovni čas skrajšan), mu pripada nadomestilo plače v velikosti 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1. Za čas, ko bo delal, mu pripadajo sorazmerni del plače, ki je odvisen od števila delovnih ur na teden, in druga povračila stroškov v povezavi z delom (prevoz na delo, malica in podobno).

Pri poročanju na obrazcih REK ne bo nobenega posebnega poročanja, glede na to, da je subvencija določena v fiksnem znesku in bo povrnjena od zavoda za zaposlovanje na podlagi odobrene vloge. Zato delodajalec o izplačilu tega nadomestila poroča na obrazcu REK-1 z oznako vrste dohodka 1001 in obrazcu iREK. O nadomestilu, ki je (bo) delodajalcu povrnjeno, poroča v polju 105 – Nadomestila plač, ki ne bremenijo pravnih oseb.3 V obrazcu iREK pa o tem nadomestilu poroča v poljih B02 in M01 (plača in nadomestilo plače). Furs pojasnjuje, da se v polje B02 v času veljavnosti ukrepov po ZIUOOPE vpisuje samo nadomestila, ki jih delodajalec izplačuje po ZIUOOPE.

 

 

Več o načinu izračuna nadomestila plače po 137/7 ZDR-1 lahko preberete v sestavku Nadomestilo plače v breme delodajalca v reviji IKS 10/19.

ZGLED 12: Obračun plače in nadomestila plače za junij

Delavčeva osnovna mesečna plača znaša 1.500 EUR. Delodajalec ima dejanski obračun plače. Delavec je zaposlen šele pol leta, zato še nima dodatka na minulo delo. Delavec dela od ponedeljka do petka po osem ur na dan. Delodajalec mu je za junij odredil delo s skrajšanim delovnim časom 20 ur na teden tako, da dela vsak delovni dan po štiri ure. Na praznične dni, ki so dela prosti, ne dela.

Kako delodajalec delavcu obračuna plačo in nadomestilo plače?

Junij 2020 ima 168 delovnih ur in 8 ur praznika (četrtek, 25. junija), to je skupaj 176 ur. Delodajalec mora delavcu za 84 ur (168 : 2) efektivnih ur rednega dela obračunati plačo v velikosti 715,91 EUR. Za 84 ur (168 : 2) čakanja na delo pa nadomestilo plače v velikosti 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1. Za 25. junij, ki je dela prost dan in delavec ne dela, mu mora obračunati nadomestilo plače. Vendar mu za štiri ure obračuna nadomestilo plače v velikosti 100 % osnove (nadomestilo za praznik), za druge štiri ure pa v velikosti 80 % (čakanje na delo) osnove iz 137/7 ZDR-1. Delavec bi, če četrtek ne bi bil praznik, ki je dela prost dan, delal.

Če je delavec v času začasno odrejenega dela s skrajšanim delovnim časom odsoten z dela v primerih, določenih z ZDR-1 (letni dopust, bolniška in podobno), ima mesečno pravico do nadomestila plače v velikosti, kot je določena z zakonom. Pri tem se upošteva delovna obveznost delavca, kot je določena s pogodbo o zaposlitvi za polni delovni čas. Osnova za velikost nadomestila plače se določi glede na plačo, ki bi jo delavec prejel, kot če bi delal polni delovni čas.

ZGLED 13: Pri izračunu nadomestila plače se upošteva plača za polni delovni čas

Delodajalec je delavcu od 1. junija pa do preklica odredil delo s skrajšanim delovnim časom 20 ur na teden. Delavec bo tako delal junija, julija in avgusta. S 1. septembrom bo zaradi bolezni odšel na bolniški dopust.

Katere ure predstavljajo osnovo za izračun nadomestila?

V primeru odsotnosti delavca z dela zaradi bolezni znaša velikost nadomestila plače 80 % plače delavca v preteklem mesecu za polni delovni čas (137/8 ZDR-1). Glede na to, da je delavec v preteklem mesecu (avgusta) delal s skrajšanim delovnim časom na podlagi ZIUOOPE, mora delodajalec nadomestilo plače za skrajšan delovni čas (80 % osnove) preračunati na plačo (14/3 ZIUOOPE). Tako je osnova za nadomestilo plače v septembru seštevek avgustovske plače in nadomestila plače (za skrajšan delovni čas, preračunano na plačo).

Če delodajalec delavcem v času prejemanja subvencije ne bo redno izplačeval plače in nadomestila plače, mora vsa prejeta sredstva vrniti skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi (19/5 ZIUOOPE).

Velikost subvencije

Delodajalec bo za vsakega delavca, ki bo delal s skrajšanim delovnim časom, prejel mesečno subvencijo, ki znaša

  • 448 EUR, če bo delal od 20 do vključno 24 ur tedensko,
  • 336 EUR, če bo delal od 25 do vključno 29 ur tedensko,
  • 224 EUR, če bo delal od 30 do vključno 34 ur tedensko.
  • 112 EUR, če bo delal 35 ur tedensko.

Če delavec ne bo delal s skrajšanim delovnim časom celoten mesec (bo na dopustu, bolniški in podobno), se bo subvencija ustrezno preračunala na sorazmerni del.

Vodenje evidence o izrabi delovnega časa

Delodajalec mora na podlagi Zakona o evidencah na področju dela in socialne varnosti4 (ZEPDSV) voditi dnevno evidenco o izrabi delovnega časa za vsakega delavca. Po ZIUOOPE pa bo moral za vsakega delavca ob njegovem prihodu vpisovati še uro prihoda in ob njegovem odhodu uro odhoda delavca (ne oboje ob koncu delovnika). To je novost predvsem za delodajalce, ki evidenco o izrabi delovnega časa vodijo ročno in za to nimajo posebnega programa.

ZEPDSV ne določa, da se mora delavec na mesečno evidenco o izrabi delovnega časa podpisati. Iz prakse inšpektorjev za delo pa izhaja, da mora delavec mesečno evidenco o izrabi delovnega časa podpisati, s čimer potrjuje, da se z njo strinja. Če delodajalec vodi evidenco o izrabi delovnega časa v elektronski obliki, se delavec nanjo ne more podpisati, saj je delodajalec običajno ne natisne.

Več o tem lahko preberete v sestavku Obvezne evidence delodajalcev na področju dela v reviji IKS 6/19.

PRILOGA 2: Evidenca dela s skrajšanim delovnim časom

Ime in priimek  
Mesec Junij 2020
Datum Ura prihoda Podpis delavca Ura odhoda Podpis delavca Skupaj ur
1. 6. 2020          
2. 6. 2020          
3. 6. 2020          
  Skupaj ur/mesec  

Delodajalec bo moral zavodu za zaposlovanje sporočiti odreditev v roku treh delovnih dni od dneva odreditve dela s skrajšanim delovnim časom. Namen sporočanja je možnost kontrole vodenja evidence od inšpektorata za delo.

Obveznosti delodajalca

Delodajalec v obdobju prejemanja subvencije in še mesec dni po tem obdobju ne sme začeti postopka odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga delavcem, ki jim je odredil delo s skrajšanim delovnim časom. Delavcem, ki delajo s polnim delovnim časom, pa ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov, če gre za večje število delavcev. Izjema je, če je bil program razreševanja presežnih delavcev sprejet že pred 13. marcem 2020 in delodajalec za te delavce ni uveljavil subvencije po ZIUOOPE ali Zakonu o interventnih ukrepih za zajezitev epidemije COVID-19 in omilitev njenih posledic za državljane in gospodarstvo5 (ZIUZEOP) (18/2 ZIUOOPE).

ZGLED 14: Odpoved pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga

Delodajalec ima zaposlenih deset delavcev. Petim je odredil delo s skrajšanim delovnim časom, pet pa jih dela s polnim delovnim časom. Ker delavcem, ki delajo s skrajšanim delovnim časom, ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi iz poslovnega razloga, jo bo odpovedal dvema delavcema, ki delata s polnim delovnim časom.

Ali to lahko naredi?

Da. Delodajalec delavcem, ki delajo s polnim delovnim časom, ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi iz poslovnih razlogov, če gre za večje število delavcev. Izjemoma lahko to stori le, če je bil program razreševanja presežnih delavcev sprejet že pred 13. marcem 2020 in delodajalec za te delavce ni uveljavil subvencije ZIUOOPE ali ZIUZEOP. Za večje število delavcev se šteje, če delodajalec, ki zaposluje več kot 20 in manj kot 100 delavcev, ugotovi, da bo iz poslovnih razlogov v obdobju 30 dni postalo nepotrebno delo za najmanj deset delavcev. Odpust večjega števila delavcev pa pomeni, da delodajalec odpusti vsaj 10 % delavcev, če zaposluje nad 100 in manj kot 300 delavcev (98. člen ZDR-1). Glede na to, da delodajalec zaposluje manj kot 20 delavcev, zanj omejitev odpuščanja iz poslovnega razloga za delavce, ki delajo, ne velja.

Delodajalec tudi delavcem, ki delajo, ne sme odrejati nadurnega dela, neenakomerno razporediti ali začasno prerazporediti delovnega časa, če to delo lahko opravi z delavci, ki jim je odrejeno delo s skrajšanim delovnim časom (18/2 ZIUOOPE). Če delodajalec tega ne bi upošteval, mora vsa prejeta sredstva vrniti skupaj z zakonskimi zamudnimi obrestmi (18/5 ZIUOOPE). Poleg tega je to prekršek, za katerega je predpisana globa (79. člen ZIUOOPE).

ZGLED 15: Odrejanje nadurnega dela

Delodajalec opravlja dve dejavnosti. Ker z eno lahko nemoteno posluje, celo bolje kot v normalnih razmerah, delavci delajo. Z drugo pa zaradi pomanjkanja naročil posluje v zmanjšanem obsegu, zato je delavcem odredil delo s skrajšanim delovnim časom. Ker je pri dobro delujoči dejavnosti zaradi njene narave obseg dela povečan, morajo delavci opravljati tudi nadurno delo.

Ali bo delodajalec upravičen do subvencije, glede na to, da bodo delavci, ki delajo, opravljali nadurno delo?

Delodajalec delavcem, ki delajo, ne sme odrejati nadurnega dela, če to delo lahko opravi z delavci, ki jim je odrejeno delo s skrajšanim delovnim časom (18/2 ZIUOOPE). Glede na to, da ima delodajalec dve povsem ločeni dejavnosti in da delavci ene dejavnosti ne znajo opravljati dela druge, lahko delavcem, ki delajo, odredi opravljanje nadurnega dela. Delodajalec tako ne bo kršil tega določila in bo tudi ob drugih izpolnjenih pogojih upravičen do subvencije.

Delodajalec mora o odreditvi dela s skrajšanim delovnim časom v roku treh delovnih dni o tem obvestiti zavod za zaposlovanje na obvestilacas@ess.gov.si (18/4 ZIUOOPE). Obvestilo mora vsebovati naslednje podatke: naziv in matično številko delodajalca, število zaposlenih, ki jim je bilo odrejeno delo s skrajšanim delovnim časom, in datum odreditve takšnega dela. Dokazilo o poslanem obvestilu je obvezna priloga k vlogi za dodelitev subvencije.

Vračilo subvencije ob delitvi dobička, izplačilu nagrad poslovodstvu in drugih primerih

Delodajalec, ki je prejel subvencijo, mora Furs seznaniti, če je od uveljavitve ZIUOOPE prišlo do

  • izplačila dobička,
  • nakupov lastnih delnic ali lastnih poslovnih deležev,
  • izplačil nagrad poslovodstvu oziroma dela plač za poslovno uspešnost poslovodstvu, izplačanih v letu 2020 oziroma za leto 2020. 

Prejeta sredstva mora vrniti po vročitvi odločbe, skupaj z zakonsko določenimi zamudnimi obrestmi, ki tečejo od dneva prejema subvencije do dneva vračila.

Delodajalec mora prejeta sredstva z zamudnimi obrestmi vrniti tudi v primeru, če v času prejemanja sredstev ali po prejemanju sredstev, ki je enako obdobju prejemanja sredstev, začne postopek likvidacije po Zakonu o gospodarskih družbah6 (ZGD-1).

Pridobitev subvencije od zavoda za zaposlovanje

Delodajalec bo subvencijo dobil na podlagi vloge, ki jo bo vložil na zavod za zaposlovanje v 15 dneh od odreditve dela s skrajšanim delovnim časom (16. člen ZIUOOPE). Delodajalec bo moral vlogi priložiti

  • dokazila o izpolnjevanju pogojev,
  • podpisano izjavo, s katero se bo zavezal, da v obdobju prejemanja subvencije in še mesec dni po tem ne bo kršil prepovedi odpuščanja delavcev iz poslovnih razlogov,
  • soglasje za objavo podatkov, saj seznam prejemnikov subvencije in podatki o velikosti prejetih subvencij predstavljajo informacijo javnega značaja in bodo javno objavljeni na spletni strani zavoda za zaposlovanje (20. člen ZIUOOPE) in
  • dokazilo, da je delodajalec na obvestilacas@ess.gov.si v roku treh delovnih dni od odreditve dela s skrajšanim delovnim časom, poslal obvestilo.

Zavod bo o vlogi odločil s sklepom v roku 15 dni od prejema vloge. Zoper sklep bo mogoče vložiti le upravni spor. Delodajalec bo z zavodom za zaposlovanje sklenil pogodbo o subvencioniranju. Subvencija predstavlja državno pomoč, zato je treba upoštevati pogoje za pridobitev državne pomoči (22. člen ZIUOOPE).

ČAKANJE NA DELO

Drugi delovnopravni ukrep po ZIUOOPE je čakanje na delo v juniju 2020. Delodajalec je pod določenimi pogoji upravičen do delnega povračila izplačanega nadomestila za čakanje na delo. Z 31. majem pa tudi prenehajo veljati določbe Zakona o interventnih ukrepih na področju plač in prispevkov7 (ZIUPPP), ki urejajo čakanje na delo (83. člen ZIUOOPE).

O institutu čakanja na delo, kot ga ureja ZDR-1, lahko preberete v sestavku Čakanje na delo v reviji IKS 6/20. Ker gre pri čakanju na delo po ZIUOOPE glede vseh modalitet, razen velikosti povračila nadomestila plače delodajalcu, za podaljšanje instituta iz ZIUZEOP, zgledi in podrobnejša pojasnila niso ponovno objavljeni. Preberete jih lahko v sestavku Čakanje na delo po interventnem megazakonu v reviji IKS 6/20 in digitalni reviji IKS COVID-19. Drugačna pa je velikost povračila izplačanih nadomestil in način uveljavljanja te pomoči.

Ukrep čakanja na delo je združljiv z ukrepom subvencioniranja skrajšanega delovnega časa. Tako bo delodajalec lahko imel nekatere delavce na čakanju na delo, drugim pa bo odredil delo s skrajšanim delovnim časom. Več o tem lahko preberete v zgledu 1. Delavec ima tudi dolžnost, da se v tekočem mesecu vrne na delo do sedem delovnih dni. Delodajalec mora o tem predhodno obvestiti zavod za zaposlovanje (26/2 ZIUOOPE).

Upravičeni delodajalci

Do delnega vračila izplačanih nadomestil plač je upravičen vsak delodajalec v Sloveniji. Izjema so neposredni in posredni proračunski uporabnik državnega oziroma občinskega proračuna, čigar delež prihodkov iz javnih virov je bil v letu 2019 večji od 70 %. Do ukrepa niso upravičeni tudi delodajalci, ki opravljajo finančno in zavarovalniško dejavnost, ki spada v skupino K po standardni klasifikaciji dejavnosti, in imajo več kot deset zaposlenih na dan 13. marca 2020 (24/1 ZIUOOPE). Poleg omenjenih prav tako niso upravičeni tuja diplomatska predstavništva in konzulati, mednarodne organizacije, predstavništva mednarodnih organizacij ter institucije, organi in agencije EU v Sloveniji. Upravičeni pa so tudi tisti delodajalci, ki ne izpolnjujejo in ne dosežejo pogoja iz 24/3 ZIUOOPE ter imajo status humanitarne organizacije po Zakonu o humanitarnih organizacijah8 ali status invalidske organizacije po Zakonu o invalidskih organizacijah9.

Pogoji za povračilo nadomestila za čakanje na delo

Do ukrepa so upravičeni tisti delodajalci, ki jim bodo po njihovi oceni prihodki v letu 2020 zaradi epidemije upadli za več kot 10 % glede na leto 2019. Če niso poslovali v celotnem letu 2019 oziroma 2020, so do ukrepa upravičeni tudi tisti delodajalci, ki se jim bodo povprečni mesečni prihodki leta 2020 zaradi epidemije zmanjšali za več kot 10 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2019. Če v letu 2019 niso poslovali, so do ukrepa upravičeni tudi tisti delodajalci, ki se jim bodo povprečni mesečni prihodki v letu 2020 zaradi epidemije zmanjšali za več kot 10 % glede na povprečne mesečne prihodke v letu 2020 do 12. marca 2020. Če ti pogoji ob predložitvi letnih poročil za leto 2020 ne bodo doseženi, upravičenec naknadno vrne prejeta sredstva na podlagi ukrepa.

Za pravilno oceno upada prihodkov je pomembno tudi razumevanje, kateri prihodki se upoštevajo in kako se ugotavljajo. Določeno je, da se za prihodke štejejo čisti prihodki od prodaje in nadomestila za starševsko varstvo (24/4 ZIUOOPE). Slednje se upošteva pri samozaposlenih, ki so delodajalci. Pri tem se upošteva pripoznanje teh prihodkov po računovodskih pravilih (SRS oziroma MSRP oziroma po zakonu, ki ureja računovodstvo). Skladno z računovodskimi standardi se poslovni dogodki pripoznajo, ko nastanejo, in ne šele ob plačilu. Praviloma se prihodki pripoznajo, ko je storitev ali dobava opravljena, ne glede na to, ali je račun izdan ali plačan. Pri računanju skupnih prihodkov se tako ne vštejejo prihodki iz državne pomoči po interventnih zakonih.

Več o računovodski obravnavi lahko preberete v sestavku Knjiženje prejete državne pomoči po interventnem megazakonu v reviji IKS 6/20 in v digitalni reviji IKS COVID-19.

Upoštevati pa je treba tudi 34. člen ZIUOOPE, ki določa pogoje dodelitve državne pomoči.

Pravice do povračila izplačanih nadomestil plače pa ne more uveljavljati delodajalec, nad katerim je uveden postopek stečaja in ki ne izpolnjuje obveznih dajatev in drugih denarnih nedavčnih obveznosti v skladu z zakonom, ki ureja finančno upravo, ki jih pobira davčni organ, če ima neplačane zapadle obveznosti na dan vložitve vloge (30/2 ZIUOOPE). Med temi obveznostmi so denimo obveznost za akontacijo dohodnine, za dohodnino, za prispevke za socialno varnost, za DDV, za davek od dohodkov pravnih oseb, za (zamudne) obresti od teh davkov in prispevkov, za carine, za trošarine in za globe za davčne prekrške. Med nedavčne obveznosti pa spadajo denimo globe drugih organov (policije, sodišč, upravnih enot).

Šteje se, da delodajalec prav tako ne izpolnjuje obveznosti, če na dan oddaje vloge ni imel predloženih vseh obračunov davčnih odtegljajev za dohodke iz delovnega razmerja za obdobje zadnjih petih let do dne oddaje vloge (30/2 ZIUOOPE). Gre za obrazce REK za dohodke iz delovnih razmerij (denimo REK-1 in REK-1a). Podatek, ali je delodajalec predložil vse obrazce REK-1 za izplačilo plač in drugih dohodkov iz delovnih razmerij v zadnjih petih letih do dne oddaje vloge, bo Fursu zagotavljal zavod za zaposlovanje. Do ukrepa ne bodo upravičeni delodajalci, ki niso izplačali plač in niso imeli obveznosti predložitve obrazca REK-1, in tudi tisti, ki so plače izplačali, a davčnemu organu niso predložili obrazca REK-1.

Velikost nadomestila za čakanje na delo

Delavec ima v času začasnega čakanja na delo pravico do nadomestila plače v velikosti 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1, ki pa ne sme biti manjše od minimalne plače (27/1 in 27/2 ZIUOOPE). Ta velikost nadomestila plače velja za vse delavce, ki delajo pri upravičenih delodajalcih, četudi delodajalec ne bo uveljavljal ukrepa (27/3 ZIUOOPE). Lahko bi se zgodilo, da bi delodajalec delavcem izplačal večje nadomestilo za čakanje na delo, kot je to po ZDR-1 in ZIUOOPE (več od 80 % osnove iz 137/7 ZDR-1). Iz zakona je možno razumeti, da je delodajalec upravičen do tistega zneska nadomestila, ki je obračunan skladno z ZDR-1 in ZIUOOPE (29. člen ZIUOOPE).

Velikost delnega povračila izplačanega nadomestila plače delodajalcu znaša 80 % nadomestila plače (to je 80 % od 80 % nadomestila plače) in je omejena z velikostjo največjega zneska denarnega nadomestila za primer brezposelnosti (892,50 EUR bruto I). V 80 % nadomestila plače, ki ga krije Republika Slovenije, je vključeno nadomestilo plače in prispevki za vsa socialna zavarovanja (bruto I). Velikost delnega povračila izplačanega nadomestila plače ne sme presegati 80 % vrednosti izplačanega nadomestila plače, zato delodajalec krije preostalo velikost povračila do 20 % nadomestila plače in prispevkov (29/2 ZIUOOPE).

Tudi način uveljavljanja povračila izplačanega nadomestila plače je drugačen, kot je to veljalo za povračilo izplačanega nadomestila po ZIUZEOP. Delodajalec po ZIUOOPE ne uveljavlja oprostitve plačila prispevkov v obrazcu REK-1 (z oznako vrste dohodka 1004), temveč poroča o izplačilu nadomestila plače v obrazcu REK-1 z oznako vrste dohodka 1001, ker ni posebnosti z vidika obračuna akontacije dohodnine niti prispevkov za socialno varnost. Izplačano nadomestilo skupaj s prispevki delavca (do priznanega zneska povračila) uveljavlja pri zavodu za zaposlovanje. Delodajalca pa bremenijo prispevki delodajalca, ki jih ne dobi povrnjenih. O nadomestilu, ki je (bo) delodajalcu povrnjeno, poroča v polju 105 – Nadomestila plač, ki ne bremenijo pravnih oseb.10 V obrazcu iREK o tem nadomestilu poroča v polju B02 in M01 (plača in nadomestilo plače). Furs pojasnjuje, da se v polje B02 v času veljavnosti ukrepov po ZIUOOPE vpisuje samo nadomestila, ki jih delodajalec izplačuje po ZIUOOPE.

Delodajalec, ki je neposredni ali posredni uporabnik proračuna Republike Slovenije oziroma proračuna občine, katerega delež prihodkov iz javnih virov je bil v letu 2019 manjši od 70 %, lahko uveljavlja povračilo nadomestila plače le v velikosti deleža, ki je enak deležu njegovih prihodkov iz nejavnih virov (29/3 ZIUOOPE).

Delodajalcu pripada povračilo nadomestila plače za dejansko mesečno oziroma tedensko obveznost za praznik in drug dela prost dan, določen z zakonom, če bi delavec na ta dan dejansko delal (30/8 ZIUOOPE).

Obveznosti delodajalca

Delodajalec mora delavcu v roku izplačati nadomestilo plače. Ne sme odrejati nadurnega dela, če to delo lahko opravi z delavci na začasnem čakanju na delo. Če delavca pozove, naj se vrne na delo, mora o tem predhodno obvestiti zavod za zaposlovanje. V času prejemanja nadomestila delavca ne sme odpustiti. V primeru kršitve katerekoli izmed naštetih določb mora prejeta sredstva vrniti (32. člen ZIUOOPE).

Postopek in način uveljavljanja povračila nadomestila plače

Delodajalec uveljavi pravico do povračila izplačanih nadomestil plač z elektronsko vlogo, ki jo vloži pri zavodu za zaposlovanje. Vlogo mora vložiti v osmih dneh od napotitve delavca na čakanje na delo, vendar najpozneje do 30 junija.

Vlogi priloži oceno upada prihodkov, za pravilnost katere kazensko in materialno odgovarja, in odredbo o napotitvi delavcev na čakanje na delo.

Zavod odloči o vlogi v 15 dneh s sklepom. V ZIUOOPE je predpisana tudi vsebina sklepa.

Povračilo nadomestila plače bo zavod delodajalcu izplačeval mesečno, in sicer 10. dan meseca, ki sledi mesecu izplačila nadomestila plače (30/7 ZIUOOPE). Zavod bo opravljal tudi administrativni in finančni nadzor nad utemeljenostjo povrnjenih nadomestil plače zaradi čakanja na delo. Zato ima tudi pravico, da od delodajalca neposredno pridobiva dokazila in listine, ki dokazujejo utemeljenost pravice do povračila nadomestila (31/1 ZIUOOPE).

Inšpekcijski nadzor nad delovnopravnimi določili v povezavi z izvajanjem čakanja na delo, za katerega bo nadomestilo povrnjeno od zavoda, pa bo izvajal Inšpektorat Republike Slovenije za delo (določbe od 24. do 33. člena).

OPOMBE

  1. UL RS 80/20.
  2. UL RS 21/13 … 81/19.
  3. Davčni organ je 5. junija 2020 objavil natančnejše pojasnilo o posebnostih pri poročanju o izplačilu podatkov na obrazcu REK-1 po ZIUOOPE.
  4. UL RS 40/06.
  5. UL RS 49/20 in 61/20.
  6. UL RS 65/09 … 22/19.
  7. UL RS 36/20.
  8. UL RS 98/03 in 61/06.
  9. UL RS 108/02 in 61/06.
  10. Davčni organ je 5. junija 2020 objavil natančnejše pojasnilo o posebnostih pri poročanju o izplačilu podatkov na obrazcu REK-1 po ZIUOOPE.

Berete arhivski sestavek revije IKS. Dejstva, navedena v njem, so se morda spremenila, zato jih je treba preveriti.



Prebrskajte tudi po ostalih številkah revije IKS