Delno kritje fiksnih stroškov po šestem interventnem zakonu

S šestim interventnim zakonom je bil uzakonjen nov interventni ukrep delnega kritja fiksnih stroškov. Ukrep je možen le, če upravičena oseba doseže najmanj 30-odstotni upad prihodkov v zadnjem četrtletju leta 2020. Delno pokrivanje izgube zaradi nekritih fiksnih stroškov je možno za obdobje od oktobra do decembra 2020.

dr. Mateja Drobež Tomšič
Datum objave: 07. 12. 2020 / DAVŠČINE

Upravičenci bodo lahko po Zakonu o interventnih ukrepih za omilitev posledic drugega vala epidemije COVID-191 (ZIUOPDVE) prejeli delno povračilo nekritih fiksnih stroškov, zaradi katerih so ustvarili poslovno izgubo. Do tega bodo upravičene pravne ali fizične osebe, ki izpolnjujejo nekaj pogojev. Nadalje pa je ta pomoč predvidena le za tiste, ki jim bodo čisti prihodki od prodaje upadli za vsaj 30 %. Pomoč se mesečno izračuna kot rezultat 0,6 oziroma 1,2 % od letnih čistih prihodkov od prodaje glede na izračunan upad prihodkov v obdobju od oktobra do decembra 2020 glede na primerjalno obdobje. Če je upad prihodkov večji od 70 %, je ta pomoč večja, kot če je med 30 in 70 %. Tako izračunana pomoč ne sme preseči maksimalnih zneskov pomoči, ki so določeni ob upoštevanju števila zaposlenih ali določenih oseb, vključenih v obvezno socialno zavarovanje, in odstotka izgube. Ta omejitev je različna za velika in srednja podjetja v primerjavi z majhnimi ali mikro podjetji.

Upravičenci do delnega kritja fiksnih stroškov

Upravičenec je pravna ali fizična oseba, ki izpolni zakonske pogoje. Registrirana mora biti za opravljanje gospodarske dejavnosti najpozneje do 1. septembra 2020.

Imeti mora vsaj enega zaposlenega na dan 28. novembra 2020, ko je bil uveljavljen šesti interventni zakon. Zadostuje tudi, da je bil samozaposleni na ta dan vključen v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje na podlagi 15. člena Zakona o pokojninskem in zdravstvenem zavarovanju2 (ZPIZ-2) ali v obvezno zavarovanje po 16. členu ZPIZ-2 kot družbenik ali delničar gospodarske družbe oziroma ustanovitelj zadruge ali zavoda, ki je poslovodna oseba. Pri tem se ne zahteva, da bi bile te osebe vključene v to zavarovanje za polni zavarovalni čas.

Na dan 31. decembra 2019 podjetje te osebe ni smelo biti podjetje v težavah po 2/-/18 Uredbe 651/20143. Podjetje v težavah je denimo podjetje, ki je bilo na ta dan v postopku zaradi insolventnosti.

Eden od pogojev je še, da oseba ne more opravljati svoje dejavnosti ali jo opravlja v bistveno zmanjšanem obsegu zaradi posledic epidemije COVID-19. Ta pogoj je povezan z zadostnim upadom (vsaj 30 %) prihodkov v zadnjem četrtletju 2020 v primerjavi z enakim obdobjem v letu 2019. Pri osebi, ki je bila registrirana po 1. oktobru 2019, pa morajo za vsaj toliko upasti prihodki v zadnjem četrtletju v primerjavi s povprečnimi trimesečnimi prihodki, ki jih izračuna iz obdobja od registracije do 1. septembra 20204.

Oseba mora še zagotoviti, da nima fiksnih stroškov kritih iz drugih virov, kot so zavarovanja, začasni ukrepi pomoči ali podpora iz drugih virov.

Nekatere osebe pa niso upravičene do te pomoči, četudi bi denimo izpolnile te kriterije. Med njimi so: (1) neposredni ali posredni uporabnik proračuna Slovenije oziroma proračuna občine, katerega delež prihodkov iz javnih virov je bil v letu 2019 večji od 70 %, (2) delodajalec, ki opravlja finančno ali zavarovalniško dejavnost iz skupine K standardne klasifikacije dejavnosti z več kot deset zaposlenimi na dan oddaje vloge, ter (3) tuje diplomatsko predstavništvo in konzulat, mednarodna organizacija, predstavništvo mednarodnih organizacij ter institucija, organ in agencija Evropske unije v Republiki Sloveniji.

Izračun pomoči v upravičenem obdobju

Upravičenci lahko prejmejo pomoč v obliki delnega kritja stroškov, če jim čisti prihodki od prodaje v upravičenem obdobju (od oktobra do decembra 2020) upadejo zadosti v primerjavi s prihodki v primerjalnem obdobju. Obdobje pomoči se lahko tudi podaljša s sklepom vlade, vendar za največ šest mesecev.

TABELA: Izračun upravičenosti do pomoči in izračun pomoči

Opis kategorije

Osebe, registrirane do 1. 10. 2019

Osebe, registrirane od vključno 1. 10. 2019

Izračun upravičenosti do pomoči – izračun upada čistih prihodkov od prodaje*

Čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2020 / čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2019

Čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2020 / čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2019

Čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2020 / čisti prihodki od prodaje od registracije do vključno 1. 9. 2020, preračunani na povprečne trimesečne prihodke v tem obdobju (preračun na 92 dni)

 

Čisti prihodki od prodaje od oktobra do decembra 2020 / čisti prihodki od prodaje od registracije do vključno 1. 9. 2020, preračunani na povprečne trimesečne prihodke v tem obdobju (preračun na 92 dni)

Odstotek upada čistih prihodkov od prodaje

Od 30 do vključno 70 %

Nad 70 %

Od 30 do vključno 70 %

Nad 70 %

Izračun mesečne pomoči za obdobje od oktobra do decembra 2020

0,6 % × letni čisti prihodki od prodaje za leto 2019

Podatek o čistih prihodkih od prodaje za leto 2019 se upošteva iz poslovnih izkazov, oddanih do 31. maja 2020.

1,2 % × letni čisti prihodki od prodaje za leto 2019

Podatek o čistih prihodkih od prodaje za leto 2019 se upošteva iz poslovnih izkazov, oddanih do 31. maja 2020.

0,6 % × letni čisti prihodki od prodaje, preračunani na letno raven iz prihodkov od dneva registracije do vključno 1. 9. 2020 (preračun prihodkov na 365 dni)

1,2 % × letni čisti prihodki od prodaje, preračunani na letno raven iz prihodkov od dneva registracije do vključno 1. 9. 2020 (preračun prihodkov na 365 dni)

Zgornji znesek pomoči (dve omejitvi: glede na zaposlene in odstotek od neto poslovne izgube)

1) 1.000 EUR mesečno na zaposlenega, ki je v delovnem razmerju na podlagi pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas, ali na samozaposlenega po 15. členu ZPIZ-2 oziroma družbenika, delničarja ali ustanovitelja zadruge ali zavoda, ki je vključen v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje po 16. členu ZPIZ-2 v upravičenem obdobju (od oktobra do decembra 2020).** Število redno zaposlenih se ugotavlja na dan oddaje vloge.

 

2) 70 % neto izgube v izkazu poslovnega izida (AOP 187) v obdobju od oktobra do decembra 2020 za upravičenca, ki je srednje veliko ali veliko podjetje oziroma 90 % te izgube za upravičenca, ki je mikro ali majhno podjetje.

Izguba se ugotavlja po pravilih za računovodenje.

Velikost upravičenca se določa po prilogi 1 k Uredbi 651/2014/EU.

Zgornja omejitev zneska pomoči po Začasnem okviru za ukrepe državne pomoči v podporo gospodarstvu ob izbruhu COVID-19***

Pomoč je odobrena po točki 3.12 začasnega okvira.

Po tej točki je največji znesek pomoči 3,000.000 EUR.

Pomoč je odobrena po točki 3.1 začasnega okvira.

Po tej točki pomoč, skupaj z drugimi pomočmi po tej točki začasnega okvira (denimo začasno čakanje na delo, oprostitev plačila prispevkov in oprostitev plačila prispevkov za pokojninsko in invalidsko zavarovanje po drugem interventnem zakonu), ne sme presegati 800.000 EUR na podjetje****.

 

* Pri tistih, ki vodijo poslovne knjige, so to čisti prihodki od prodaje, ugotovljeni po pravilih za računovodenje.

** Furs pojasnjuje, da se v to kvoto všteva vsak zaposleni, ki ima sklenjeno pogodbo za nedoločen čas, četudi za krajši delovni čas od polnega. Več o tem lahko preberete v njegovi spletni publikaciji Pogosta vprašanja in odgovori v zvezi z ukrepi PKP 6 na davčnem področju (odgovor pod zaporedno številko 25.1). Enako pojasnjuje tudi, da ni treba, da je samozaposleni ali družbenik poslovodja vključen v obvezno zavarovanje po 15. oziroma 16. členu ZPIZ-2 za polni zavarovalni čas (odgovor pod zaporedno številko 25.2). Torej se lahko upošteva tudi upokojenec, ki je deloma vključen v obvezno zavarovanje po teh podlagah.

*** Sporočila Komisije Začasni okvir za ukrepe državnih pomoči v podporo gospodarstvu ob izbruhu COVID-19 (UL EU C 91 I … C 340 I).

**** Pojem podjetje se nanaša na enotno gospodarsko enoto, kar pomeni, da se kot podjetje lahko šteje tudi več ločenih pravnih subjektov, upoštevajoč kontrolni delež ter druge funkcionalne, gospodarske in strukturne povezave.

Pri ugotavljanju upada prihodkov od prodaje za zadnje četrtletje leta 2020 in leta 2019 je treba upoštevati dejanske prihodke za to obdobje. Zato se ne izračunajo iz celoletnih prihodkov tako, da se zgolj preračunajo za trimesečno obdobje. Obenem pa je treba upoštevati dejanski znesek izgube v upravičenem obdobju (oktober, november in december), ki je potreben podatek za to, da se izračuna, ali je izračunana pomoč presežna glede na dovoljeni odstotek kritja te izgube. Pri ugotavljanju te izgube je treba upoštevati vse prihodke in odhodke, kar pomeni, da se ne izločajo prihodki od državnih pomoči po prejšnjih interventnih zakonih oziroma po šestem interventnem zakonu. Pri tem izračunu se ne upošteva le sama pomoč za delno kritje stroškov, saj bi bil s tem izkrivljen namen te pomoči.

ZGLED 1: Mikro podjetje s tremi zaposlenimi, registrirano pred 1. oktobrom 2019, zaprosi za pomoč za delno kritje fiksnih stroškov

Pravna oseba ima tri zaposlene in se šteje za mikro podjetje. Registrirana je bila leta 2017. Njeni letni čisti prihodki od prodaje za leto 2019 znašajo 80.000 EUR, v zadnjem četrtletju leta 2019 pa 30.000 EUR. Ocenjuje, da bo v zadnjem četrtletju leta 2020 ustvarila 20.000 EUR čistih prihodkov od prodaje in da bo v oktobru, novembru in decembru dosegla 10.000 EUR izgube. Pogoje za upravičenca do pomoči za delno kritje fiksnih stroškov po 109/1 ZIUOPDVE izpolnjuje.

Ali je pravna oseba upravičena do te pomoči in v kolikšnem znesku?

Pravna oseba izpolnjuje pogoje za upravičenca, zato mora izračunati le še, ali so ji čisti prihodki od prodaje v zadnjem četrtletju leta 2020 zadosti upadli v primerjavi z istovrstnimi prihodki v istem četrtletju leta 2019. Ta upad je 33,33 % (1 – 20.000 EUR / 30.000 EUR), kar pomeni, da izpolnjuje pogoj za manjši znesek pomoči. Ta je mesečno 0,6 % od 80.000 EUR, kar znese 480 EUR mesečno oziroma za tri mesece 1.440 EUR. Na osnovi ocenjenih podatkov lahko prejme celotno pomoč, saj ne preseže zgornjih omejitev za znesek pomoči (to je 1.000 EUR na posameznega zaposlenega mesečno, kar je pri njej 3.000 EUR mesečno, ker ima tri zaposlene), niti ne preseže 90 % izgube (10.000 EUR v upravičenih mesecih × 90 %, kar je 9.000 EUR).

Če upravičenec ni posloval celotno leto 2019, temveč denimo le šest mesecev, preračuna prihodke od prodaje, ki jih je dosegel v obdobju poslovanja, za celotno leto.

ZGLED 2: Mikro podjetje z enim zaposlenim, registrirano po 1. oktobru 2019, zaprosi za pomoč za delno kritje fiksnih stroškov

Pravna oseba ima le še enega zaposlenega (in v letu 2020 ne namerava več na novo zaposlovati) in se šteje za mikro podjetje. Registrirana je bila 30. novembra 2019. Njeni čisti prihodki od prodaje v obdobju od 30. novembra 2019 do vključno 1. septembra 2020 so znašali 70.000 EUR. Ocenjuje, da bo v zadnjem četrtletju leta 2020 ustvarila 15.000 EUR čistih prihodkov od prodaje in da bo v oktobru, novembru in decembru dosegla 10.000 EUR izgube. Pogoje za upravičenca do pomoči za delno kritje fiksnih stroškov po 109/1 ZIUOPDVE izpolnjuje.

Ali je pravna oseba upravičena do te pomoči in v kolikšnem znesku?

Pravna oseba izpolnjuje pogoje za upravičenca, zato mora izračunati le še, ali so ji čisti prihodki od prodaje v zadnjem četrtletju leta 2020 zadosti upadli v primerjavi s povprečnimi trimesečnimi prihodki (za 92 dni), ki jih izračuna iz prihodkov v času od registracije do vključno 1. septembra 2020. Ti znašajo (70.000 EUR za 277 dni poslovanja, kar znese za 92 dni približno 23.249 EUR). Upad prihodkov od prodaje v zadnjem četrtletju v primerjavi s prihodki za to izračunano obdobje je zadosten, saj znaša 35,48 % (1 – 15.000 EUR / 23.249 EUR). Preračun prihodkov v času od registracije dejavnosti pa do 1. septembra 2020 na letno raven znaša 70.000 EUR za 277 dni, kar je 92.238 EUR za 365 dni. To pomeni, da bi mesečna pomoč znašala 553,43 EUR (92.238 EUR × 0,6 %) oziroma 1.660,29 EUR za celotno zadnje četrtletje leta 2020. Ta mesečni znesek tudi ni prevelik glede na število zaposlenih (1.000 EUR mesečno na vsakega zaposlenega oziroma pri njej 3.000 EUR za celotno četrtletje 2020). Prav tako pa tudi ni prevelik glede na podatek o neto (čisti) izgubi za zadnje četrtletje (10.000 × 90 % = 9.000 EUR). Pomoč tako znaša 553,43 EUR mesečno glede na ocenjene podatke oziroma 1.660,29 EUR za celotno zadnje četrtletje 2020.

Postopek uveljavljanja pomoči

Za izplačilo pomoči mora upravičenec Fursu prek sistema eDavki predložiti izjavo, da spada med upravičene osebe do te pomoči in izpolnjuje pogoj glede ocene upada čistih prihodkov od prodaje v zadnjem četrtletju leta 2020 v primerjavi s primerjalnim obdobjem. Izjavo poda na podlagi lastne ocene poslovanja v zadnjem četrtletju 2020. Predložiti jo mora najkasneje do 31. decembra 2020, da pridobi pomoč za to četrtletje. To obdobje je lahko tudi krajše, če denimo upravičenec zaključi poslovanje pred zaključkom tega četrtletja.

Furs izplača pomoč v obliki povračila dela nekritih fiksnih stroškov v enkratnem znesku za zaprošeno obdobje. Pri tem lahko po trenutnih predpisih to obdobje zajema največ mesece od oktobra do decembra 2020. Furs pomoč izplača 20. v mesecu, ki sledi mesecu oddaje izjave. Ne glede na to izplača pomoč do 20. januarja 2021 za upravičence, ki so predložili izjavo novembra, in če je bodo predložili decembra 2020.

Pomoč lahko upravičenci prejmejo na osnovi ocenjenih podatkov o upadu čistih prihodkov od prodaje. Upravičenost do prejete pomoči pa se na koncu ugotovi na podlagi dejanskih podatkov. Enako velja glede zgornje omejitve pomoči, ki je omejena na 70 % (za srednje velika in velika podjetja) oziroma 90 % (za mikro in majhna podjetja) izgube v zadnjem četrtletju leta 2020.

Osebe, ki po davčni zakonodaji ugotavljajo davčno osnovo na podlagi dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov (normiranci), morajo za potrebe dokazovanja upravičenosti do te pomoči zagotoviti podatek o načrtovani in dejansko doseženi izgubi v zadnjem četrtletju 2020, ki jo ugotovijo v skladu s SRS na podlagi verodostojnih listin. To pomeni, da morajo za obdobje vzpostaviti vodenje poslovnih knjig ali kako drugače zagotoviti podatek o ocenjeni in doseženi izgubi v tem četrtletju leta 2020. Prihodke in odhodke morajo evidentirati na podlagi verodostojnih listin, upoštevajoč pravila o računovodenju.

Vračilo pomoči

Upravičenci, ki so prejeli pomoč po ocenjenih podatkih, nato po dejanskih podatkih ugotovijo, ali izpolnjujejo pogoje zanjo. V nasprotnem primeru morajo Fursu sporočiti, da so prejeli presežno pomoč ali pomoč, do katere sploh niso upravičeni. Tako morajo vrniti sorazmerni delež pomoči (če so ocenili upad prihodkov na več kot 70 %, dejansko pa je med 30 in 70 %) ali pa celotno pomoč, če ugotovijo, da jim prihodki niso upadli za vsaj 30 %.

Dejanski upad prihodkov morajo izračunati po podatkih iz revidiranih oziroma potrjenih računovodskih izkazov ali drugih dokazil. Če na osnovi ocene nekritih fiksnih stroškov prejmejo večji znesek pomoči, kot bi bilo po dejansko ugotovljenih podatkih, morajo presežni znesek prejetih sredstev vrniti.

O prejetju prevelikega zneska pomoči morajo Furs obvestiti najpozneje do roka za predložitev obračuna davka od odhodkov pravnih oseb za leto 2020 oziroma za obdobje, ki vključuje podatke za obdobje drugega polletja leta 2020, oziroma do roka za predložitev obračuna davka od dohodkov iz dejavnosti za leto 2020. Znesek prejete pomoči morajo vrniti v 30 dneh od vročitve odločbe. Po poteku tega roka morajo plačati zamudne obresti po Zakonu o predpisani obrestni meri zamudnih obresti.5 Furs lahko prisilno izterja to obveznost vračila pomoči po določbah zakona, ki ureja davčni postopek.

OPOMBE

  1. UL RS 175/20.
  2. UL RS 96/12 … 139/20.
  3. Uredba Komisije (EU) št. 651/2014 z dne 17. junija 2014 o razglasitvi nekaterih vrst pomoči za združljive z notranjim trgom pri uporabi členov 107 in 108 Pogodbe (UL EU L 187 z dne 26. junija 2014, s spremembami in dopolnitvami).
  4. Zveza RFR razume, da je sicer mišljen preračun prihodkov od dneva registracije do vključno 31. avgusta 2020, vendar Furs pojasnjuje, da je ta končni datum do vključno 1. septembra 2020. Zato je v celotnem sestavku upoštevan datum do vključno 1. septembra 2020, kot izhaja iz Fursovega stališča. Z upoštevanjem tega datuma se lahko med prihodki upoštevajo tudi tisti z dne 1. septembra 2020, ki se po ustnem Fursovem pojasnilu (lahko) preračunajo v prihodke trimesečnega obdobja (92-dnevnega obdobja). S tem pa se izračunajo prihodki v primerjalnem obdobju (ti prihodki se primerjajo s čistimi prihodki od prodaje v zadnjem četrtletju 2020), na podlagi katerih se lahko izračuna upad čistih prihodkov od prodaje.
  5. UL RS 11/07-UPB1.

Berete arhivski sestavek revije IKS. Dejstva, navedena v njem, so se morda spremenila, zato jih je treba preveriti.



Prebrskajte tudi po ostalih številkah revije IKS